Stichting Auteursdomein®

Printstraat Centraal Boekhuis goed nieuws

Dieptepunt in verkorting van
levensduur boek gepasseerd

Centraal Boekhuis, Scan Laser, Euradius en Océ gaan samenwerken in de opzet van een on-demand printlijn bij het Centraal Boekhuis. Auteursdomein signaleert dit als een trendbreuk in ruim tien jaar verkorting van de levensduur van het boek. Ze verwacht dat de lijn van nu af aan geleidelijk zal worden omgebogen naar permanente leverbaarheid.

Afgelopen jaren hebben uitgevers onder invloed van tariefstijgingen van het Centraal Boekhuis massaal backlisttitels afgedankt. De winkelduur werd verkort tot 1 jaar, bij de grote ketens zelfs tot 3 maanden. De overgrote meerderheid van auteurs verdient sindsdien niets meer aan de backlist. Niet-leverbaarheid duidt op een gebrek aan belangstelling voor de schrijver en is ook schadelijk voor de frontlist.

Uitgevers en auteurs kunnen manuscripten voortaan eenvoudig bij het Centraal Boekhuis leggen. Zodra iemand ernaar vraagt, wordt het 'on demand' gedrukt en met de vervoerscentrale afgeleverd bij de winkel. Auteursdomein biedt auteurs al sinds een jaar op uitgeversvoorwaarden toegang tot de on-demand route van het Centraal Boekhuis. Scan laser is de vaste partner. De auteur verdient 30% op boeken die bij het CB worden geplaatst, en 50% als ze gesigneerd worden aangeboden op de website van de stichting.

Het is de uitgever niet toegestaan om onder bestaande auteurscontracten over te schakelen op printing on demand. Hierover zijn afspraken gemaakt tussen de VNU en de schrijversvereniging VSenV. De achtergrond is dat 'niet-leverbaarheid' de enige reden is om het zg. 'Modelcontract' te beëindigen. Eeuwigdurende leverbaarheid zou de schrijver voor eeuwig aan de uitgever vastklinken. Voor de looptijd van permanente exploitaties adviseert Auteursdomein een contracttijd van 1 jaar. Zowel Auteursdomein als de VSenV raden auteurs aan, de rechten van stil liggend en buitendruks werk schriftelijk terug te claimen. Dit is (internationale) standaard praktijk en geen verstoring van de relatie auteur-uitgever.

Naar verwachting zal PoD ook intensiever worden ingezet voor de frontlist. Pas als het boek goed loopt, wordt omgeschakeld naar offsetdruk op voorraad. Auteursdomein juicht 'drukken op maat' toe. Tot voor kort werd vrijwel alles offset gedrukt. Door het grote schaalvoordeel zijn de oplages veel te groot. Promotiebudgetten worden bovendien op steeds minder titels ingezet. Het gevolg is dat van 40% van de uitgebrachte titels maar hooguit 3 exemplaren per jaar worden verkocht. Jaarlijks worden zo'n 8 miljoen boeken verramsjt of verpulpt. Aan ramsj verdient de auteur niets en verpulpen belast het milieu. Op voorwaarde dat de contracten worden gebonden aan een looptijd, is het dus ook voor de frontlist goed nieuws.

Klik hier voor het downloaden van het claimformulier voor backlistrechten: claimformulier