Proza

novelle

Pauline van de Ven genomineerd voor De Treckpoel

Pauline van de Ven is een van de vijf schrijvers die kans maakt op De
Treckpoel 2024, de Limburgse geschiedenisprijs. De prijs is in het leven geroepen om publieksboeken over grote en kleine Limburgse geschiedenis breder onder de aandacht te brengen.

De vijfkoppige jury van het Koninklijk Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genootschap (LGOG) heeft de shortlist bekendgemaakt van De Treckpoel, de Limburgse geschiedenisprijs. Uit enkele tientallen inzendingen zijn drie non-fictieboeken, een roman en een novelle gekozen. De bekendmaking van de winnaar vindt plaats tijdens de Maand van de Geschiedenis in oktober 2024.

De prijs is vernoemd naar Petrus Treckpoel, een Limburgse kroniekschrijver die leefde en werkte in de tweede helft van de 15de Eeuw. De genomineerden zijn:

- Cobi van Baars: De onbedoelden (Atlas Contact)

- Caspar Cilleken: Last van het verleden. De Sphinx en Maastricht (WBooks)

- Jos Notermans: Cannerberg. Het voormalige NAVO-hoofdkwartier (Stichting Historische Reeks Maastricht)

- Isabelle Paulussen e.a.: Charles Vos, beeldhouwer, 1888-1954 (Stichting Historische Reeks Maastricht)

- Pauline van de Ven: De berg (Auteursdomein)

Om in aanmerking te komen moeten publicaties betrekking hebben op een Limburgs geschiedkundig, archeologisch, genealogisch of ander historisch onderwerp, prettig leesbaar zijn voor een breed publiek enminstens ten dele gebaseerd zijn, of teruggrijpen, op historisch onderzoek.

'De berg' speelt zich af in de cementfabriek aan de voet van de Sint Pietersberg. De novelle schept een beeld van de laat-industriële jaren zeventig van de vorige eeuw in Limburg vanuit het perspectief van een fabrieksmeisje dat de eerste stappen zet naar een zelfstandig leven.

Contact:
Janneke Doreleijers, E. janneke@auteursdomein.nl M. 0623468635